søndag 15. mai 2011

Honning og chili-marinert svinefilet















Vi har tradisjon med grillfest 16.mai. Da er vi sammen med svigerinna mi med familie, svigerfar og masse venner av svigerfar og sviger-Marit, som vi skal være for uten på denne sammenkomsten for første gang. Det blir rart og trist, men samtidig veldig koselig å fortsette tradisjonen og å kunne minnes henne med deres venner.

I år har vi tenkt å grille noe annet enn bare pølser som vi alltid tar, fordi det er så lettvindt.
Så jeg var i fryseren og henta opp noen små svinefileter og har laget en marinade til de. Tenkte å kjøpe sånne marinerte poteter å ha ved siden av, eller rett og slett bare en potetsalat. Ikke helt bestemt meg..

Oppskriften på marinaden jeg brukte var:
2 fedd hvitløk
2 ts chilipulver (jeg brukte 5-6 tørkede bittesmå chilier som jeg knuste)
2 ss olje
4 ss soyaolje
2 ss honning (jeg brukte en gresk honning jeg akkurat har fått i gave)

Har lagt kjøttet i marinaden og skal la det ligge til i morgen.
Er veldig spent på resultatet.

På bildene ser dere ingrediensene, og det andre er når marinaden er ferdig blandet i en pose. La alt kjøttet oppi og la det hele i kjøleskapet til i morgen.

Lager dere mye marinader selv???
Blir glad om noen deler oppskrifter :)

Ingen kommentarer: