mandag 17. oktober 2011

En produktiv samtale med banken!

Hipp hurra for å endelig få ut fingeren og ringe banken i forhold til høy rente på lånet!!!
Endelig i dag fikk jeg gjort det.
Har snakka om det et par uker, men da jeg har hatt tid til å ringe på dagen har ikke vår kontaktperson vært tilgjengelig, og vips så har det blitt mye å gjøre på jobb og jeg har glemt hele greia igjen..
Men i dag fikk jeg endelig kontakt!
Og hun dama vi snakka med i sparebank1 var helt enig i at vi hadde høy rente.
Så den ble satt ned en drøy halv %.
Dette utgjorde ca 1500 kr mindre i mnd på vår betaling og var ikke helt så mye jeg håpet..

Men så ble vi nå snakkende på telefon, om huset vårt (som vi har eid i 1 år nå) og hvordan vi trives der. At det er litt å gjøre med oppussing og at bilen hangler som bare rakkern... At vi vurderte ny bil, men at vi ikks visste om vi hadde råd til å betale så mye mer.
Og plutselig sier dama i andre enden at vi jammen meg betalte lånet vårt fort ned.
Jeg ble litt overrasket, for vi satte jo det på 25 år da vi kjøpte huset. Men så viser det seg at når overskuddet av salget av forrige hus (800 000kr) ble betalt inn på dette lånet, så er det kun kuttet på lengden med betaling, ikke på terminbeløpet. Og dette er jo grunnen til de høye mnd-utgiftene våre..
Så fra november nå så skal vi betale 5700 kr mindre i mnd på lånet. For hun i banken var helt enig med oss i at det ikke var noe poeng å bli så fort ferdige.
Og hun skjønte godt at vi syntes det hadde vært mye utgifter i det siste...
Hun sa at det var gjort en feil da de la inn dette overskuddet, men samtidig så må jo vi også ta på oss litt skyld for å ikke ha sjekka det før da... Men nå er det i hvertfall ordnet, og vi kan gå en førjulstid i møte med en god del mer penger å rutte med hver mnd enn vi har hatt til nå.
Det blir deilig!
Veldig fornøyd med en koselig kundebehandler som kjenner oss!

Har du sjekka lånet ditt i det siste?
Kan lønne seg!

3 kommentarer:

Anette S sa...

Så deilig å få ordnet opp i sånne pengegreier! Én ting mindre å tenke på...

wendysinfamilie sa...

Så deilig da, ikke rart dere synes dere har betalt mye.. sjekke lånet ja uff :-D

Elisabeth, innerst i veien sa...

Herlige nyheter, jammen bra du endelig fikk tatt den telefonen! 5700 kroner er mye penger, midler som nå kan brukes på annet vis. ☺