mandag 18. juni 2012

Ostekake fri for melk, gluten og egg

 
Ostekake
(Fri for melk, gluten og egg)

2 pakker Semper havredigestive
100 g smeltet smør uten melk
--------
1 pakke Tofutti creamy smooth (smøreost)
120 g melis
1 ts vaniljesukker
--------
3 dl laktosefri lettrømme
3 dl pisket laktosefri kremfløte
--------
1 pakke sitrongelè laget på 2,5 dl vann.
---------
1 pakke gelè av ønsket smak laget på 4 dl vann.


Knus kjeksen og bland sammen med smeltet smør.
Bland smøreosten med melis og vaniljesukkeret.
Pisk kremen og bland i lettrømme.
Bland ostemassen med kremmassen, og ha i den litt avkjølte sitrongelèen.
Når dette er stivt kan du ha et lokk av ønsket gelèsmak.


Har ikke smakt på den enda, men håper den blir god.
Osten var den som ble anbefalt til ostekake da jeg googlet melkefri smøreost..
Oppskriften er en variant av min vanlige ostekake-oppskrift. Bare endret til riktige ingredienser. Om du ikke kan bruke laktosefritt, så kan du bytte ut kremfløten med Alpro soya-fløte og rømmen med alpro soya naturell yoghurt.

Håper de med div matintolleranser på jobben liker den til sommerlunsjen i morgen :)

6 kommentarer:

Åshild sa...

Jeg håpet så veldig at dette var noe for min datter, men det var det ikke. Denne er laktosefri/-redusert, men hun reagerer også på melkesukkeret. Så denne kaka er uten laktose, gluten, og egg.

Det er jo så hyggelig at noen tar seg bryderiet med å lage kake til de som ikke tåler alt mulig.

flink pike sa...

Du kan bytte ut med soyaprodukter i steden for det som er laktosefritt. Finnes gode produkter på meny og ica. Har sett både noe rømme-liknende og en slags krem-greie som er til å vispe. Jeg hadde først tenkt til det, men fant ut at hun på jobben kunne spise litt om det var laktosefritt.

wendysinfamilie sa...

så supert skal jammen prøve meg må bare ha helt melkefri vi vet du, men jeg bytter nok ut med havrebaserte ingredienser siden vi er anbefalt å holde oss unna sojaprodukter for ikke å få soya allergi i tillegg he he alt en skal passe på, Tusen takk for tips .. du skal såklart få rapport fra her også :-)
Snill du er som tenker på de med allergier de blir garantert glade

flink pike sa...

Så bra! Hva heter de havrebaserte produktene du bruker da Wendy? Får man tak i dem her i landet? Eller er det sånt dere kjøper i sverige?

Anonym sa...

Som ho med laktose intoleranse på jobb, så må jeg si at denne kaka var kjempe god. Tusen takk. Det var veldig snilt av deg.

flink pike sa...

hehe.. så bra!!! :)